X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

قدرتی به نام برق
قدرتی به نام برق 
آخرین مطالب
ذکر ایام هفته

همه هواپیماهایی که توسط کارخانه های مختلف تولید می شوند، باید یک دوره تست های ویژه سازمان بین المللی هواپیمایی یا ایکائو را بگذرانند. البته برخی شرکت های سخت گیر مانند بوینگ تست های ویژه ای را هم برای محصولات شان طراحی می کنند. بوینگ به تازگی دو هواپیمای جدید 747‪-‬8 قاره پیما و 747‪-‬8 باری تولید کرده است که احتمالا اواخر سال ۲۰۱۱ وارد خطوط هوایی آمریکا می شوند. این کارخانه هم اکنون در حال انجام آزمون های این محصولات در شرایط کاملا عملیاتی و واقعی است. یکی از تست های مهم هر هواپیما، کارکرد بهینه و موثر ترمزهاست. برای این کار هواپیما را با ظرفیت کامل بارگیری کرده و در لحظه آمادگی بلند شدن (Take off) آن را متوقف می کنند.

شیوه کار مهندسین آزمون بوینگ به این صورت است:


۱. آنها بوینگ ۷۴۷ باری را به باند بسیار طولانی فرودگاه کالیفرنیا منتقل می کنند.

‫۲. سپس هواپیما را تا آخرین حد ظرفیت پر می کنند. یعنی اینکه سوخت گیری را با ظرفیت کامل انجام داده و تا سقف محدودیت تیک آف هواپیما (یعنی ۴۴۲ تن) آن را بار می زنند. این مقدار ۱۳۹ تن بیش از حد معمول بارگیری بوینگ ۷۴۷ جدید است.

۳. حال ترمزهای هواپیما را باز کرده و ترمزهای کاملا کارکرده و مستعملی را به جای آن می بندند

۴. اکنون نوبت خلبان است تا بوینگ غول پیکر را به ابتدای باند پرواز هدایت کرده و ۴ موتور جنرال الکتریک آن را روشن کند. هر یک از این موتورها نیرویی برابر با ۱۱۸۴ کیلونیوتن آزاد می کنند.

۵. حرکت آغاز می شود و بعد از چند ثانیه هواپیما به سرعت ۳۲۱ کیلومتر بر ساعت می رسد. این سرعت نقطه بدون بازگشت تیک آف است. حال کاپتان ترمزها را فعال می کند. البته این کار را بدون کاهش فشار موتورها انجام می دهد، زیرا این تست اختصاصا برای بدترین شرایط ترمزها طراحی شده است.


خب، نتایج کاملا رضایت بخش است. 747‪-‬8باری قبل از زمان مورد انتظار توقف می کند. ترمزهای مستعمل آن به اندازه ای داغ شده اند که به رنگ نارنجی روشن در آمده اند. دمای آنها به ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد رسیده است. اما تنها مقداری دود ایجاد شده و هیچ نشانی از آتش نیست! جالب تر اینکه آتش نشان ها هم تا پنج دقیقه آنها را با آب خنک نمی کنند تا ببینند که آیا آتش سوزی اتفاق می افتد؟ زیرا این حداقل زمان لازم برای خروج خدمه از هواپیما است.


چرخ ها و ترمزها از کار افتاده اند و باید روانه زباله دانی شوند. اما بقیه هواپیما کاملا سالم است. پیشنهاد می کنم ویدیوی سایت گیزمودو را حتما ببینید.

[ جمعه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ] [ 06:19 ب.ظ ] [ سیدمحمدصادق میرمحمدی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سید محمد صادق میرمحمدی.مهندس برق قدرت.عضو انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران.عضو انجمن انرژی خورشیدی ایران.دارای مدرک بین المللی ماکروسافت.نویسنده ۳ مقاله چاپ شده در زمینه انرژی های نو.حوزه فعالیت در زمینه انرژی های نو و خطوط توزیع برق.طراح چراغهای led.مسلط به رایانه.طراح سایت
نظر سنجی
IS
امکانات وب

.

تعداد بازدید ها: 225694